Wednesday, December 9, 2009

syukran (^-^)/

Assalamualaikum.

"Tanpa bimbingan dan ilmu"
relation tk akan ke mana mana. =) *deep (^-^)/.
Karena ritual Arafah ini sebenarnya berupa "berdiam diri" dari waktu dzuhur sampai maghrib, maka para jamaah haji yg punya semangat 'adventurer' memanfaatkannya buat jalan2 ke tempat2 bersejarah di sekitar padang Arafah. Antara lain yg paling banyak dikunjungi orang adalah "Jabal Rahmah" atau Gunung Kasih Sayang. Konon gunung ini menjadi tempat pertemuan kembali antara Nabi Adam dan Siti Hawa di dunia ketika mereka diusir dari Surga. Ada kepercayaan di kalangan jamaah haji, bahwa jabal rahmah merupakan tempat yg makbul untuk berdoa minta enteng jodoh. Banyak jamaah haji sampai naik ke puncak gunung itu supaya lebih mantap berdoanya. Kebanyakan mereka adalah para orang tua yg mendoakan putrinya supaya segera cepat mendapatkan jodoh; kendati ada juga para gadis dan juga janda2 yg ingin mendapatkan pasangan hidup lagi.
kawan sy yg baru pulang haji tu ckp "ye sy dh doakan" :)
ok sy pn dh pnah berdoa disitu.nmpaknya long way to go.time tu age 18.sy buat umrah.tp baru baru ini seorang kawan yg pergi dan pulang Isnin lepas dh berdoa juge utk sy :). ini latest.
slalu on off.
sbb tk jmpa lg
nnt hari hari on.
msti dh jumpa.insyaAllah.
"mama doakan adik dpt org yg betul betul boleh jaga adik mcm mama jaga eh.yg boleh buat adik tau nikmat di dunia sementara dan di akhirat selamanya. yang slalu beritahu adik
"Tanggung jawab hati kita yang pertama kali adalah bagaimana hati kita senantiasa ada keagungan Allah. Bagaimana hati kita senantiasa memuji kepada Allah. Bagaimana hati kita ada rasa takut kepada Allah. Jika hati kita belum ada keagungan dan ketakutan kepada Allah ini menandakan iman kita yang lemah. Jika iman lemah maka kita akan mengajak manusia kepada perkara selain Allah. Bahkan jika iman tidak ada maka kita akan mengajak manusia kepada kemaksiatan kepada Allah. Padahal sebaik-baik manusia adalah karena hatinya. Jika hati baik maka akan baik seluruh amalnya..
:). *senyum.
ntah kenapa.skrng dugaan yg datang.sy anggap cabaran :). Allhamdulillah.

6 comments:

seLusUr dUniA IndaH said...

ayAT2 yg sNGh berMAKNa..

:D

puspaSARI. said...

selusur : :).

Mimi Shareeza said...

akak..

"Jika Allah menyukai hambaNya, Dia akan memberikan kesedihan tetapi jika Allah membenci hambaNya itu, Dia akan memberi seruling kegembiraan.."

dugaan itu juga yang byk matangkan kita kan..

semoga akak tempuh cabaran itu dgn kuat ye.
i'allah pasti ada kemanisan dhujungnya..

=)

puspaSARI. said...

mimi : adik comel .thanks.meaningful :). apa awk ckp tu betul.ia dong Allah tak suka org putus asa kan? berusaha utk jadi yg terbaik.

tkkan putus :D.

love you dik.muax!

Mimi Shareeza said...

btol akak Allah tak suka org putus asa..
sy penah lalui mcm akak..sakit memang sakit..tapi biar sakit itu mengubat rasa cinta..ini kan pengalaman yang ALLAH beri dekat kita..nak tak nak kte kena tempuh kan..?
kte beruntung kan akak Allah bg kte mcm2 rasa .ada masa kita suke, gembira, sedih, kosong sdngkan ada org langsung x rasa semua ini kan..

yup akak jgn putus sekali pun..
hidup utk ALLAH,diri akak,family akak,org yang syg akak je..

org yang x reti hargai akak..
hai2 bye2 je..
hehe..

=)

puspaSARI. said...

mimi : :D.thanks dik.good luck for both.and mari jadi yg terbaikk.utk akan dtg and smpai bebile.muax! :)).