Saturday, August 22, 2009

Hari pertama.

Puasa :D.

hm.saja nk share momento pasal Bina Insan.

Awal awal masuk kerja dlu.tetiba nama aku naik utk Bina Insan dkat Ampang Pecah. 3 hari jgak la aku kt sana.
budak budak IKBN area situ jugak rasanya (IKBN kan nama dia :p). 3 hari.hidup dlm suasana mcm kt kg. tiada kenderaan.3 hari penuh dgn ibadah. pakai tudung. peegi mana mana clas.pakai tudung. smpai je time smbhyang.belari lari pegi surau.kejar pahala.kejar ibadah.kejar amalan.habis je smbhyang.balik bilik.pakai baju kurung.pakai selipar.jln2 pegi clas agama. serius suasana tu mcm suasana bila aku dh tua.tp sumpah aku hepi gila. :).clas tu becerita pasal kekuasan Tuhan. pasal halal haram. And benda paling best bila aku blajar pasal kematian.mcm mana kita kena takut dgn mati.tkde org tk takut mati.sape yg nk bunuh diri tu.fikir la dlu pjg pjg. amalan tu dh cukup ke. keputusan ngarut ngarut cmtu.elok lah tk pnah trlintas kt fikiran.
aku pernah di masukkan dalam kubur.pukul 11malam rasanya time tue. kira dalam kubur tu lepas tu tutup dgn kayu. gelapp gila. aku sorang sorang kt dlm tu dlm 15minit.

perasaan :
- rasa takut gila sorang sorang dlm kubur tue. tkde org. tanah jatuh skit skit timpa aku.
- idung basah kena air kt dlm tanah tu. takut aku.
- aku teringat mamaa dgn abah.aku jd takut kalau aku mati.tkde diorg teman aku :(.
- aku rasa kosong. tp kadang kadang rs kosong tu tenang. aku tk fikir ngarut2.aku diam je.sbb aku nk rasa suasana mati tue.
- aku bjaya habiskan pengalaman hari mati aku.
- keliling aku gelap.senyap.aku kena mengiring mcm mayat tu.beza dia tk kena kapan.bila mengiring mcm mayat.idung aku kena tanah. basah2 ;(. aku imagine.kalau bebetul mati.mcm tu la keadaan aku . lepas talqin baca.semua org pegi tinggal kan aku :(.(aku imagine wktu dlm tu). sumpah aku sedih.
- minit ke 10 agaknya aku dlm kubur tue.air mata aku turun.sbb aku syukur sgt Tuhan bg aku peluang utk hidup smpai hr nie.dn air mata aku jatuh sbb aku baru rasa.bila mati mmg sgt sedih.kau sorang sorang.tkde org akan teman.
- bila kita mati.kalau org sedekahkan kita surah yasin.al fatihah.itu semua adalah hadiah hadiah paling bermakna. aku berharap kawan kawan.sedara.dn semua org yg kenal aku.akan selalu buat itu utk aku.kaalau aku tkde nanti.
- amalan amalan baik.kena selalu ada.bnda bnda wajib kena buat selalu.tu bekal aku bila aku mati.aku ada kurang.aku sedang berusaha.bila kita takut mati.kita pn selalu nk jadi baik..
- aku tk pernah fikir pasal mati smpai habis.selalu separuh je aku fikir.serius takut.

*see skrng dh takut.

___________________________________________________________

Datangnya Kematian Menurut Al Qur’an :
Kematian bersifat memaksa dan siap menghampiri manusia walaupun kita berusaha menghindarkan resiko-resiko kematian.
Katakanlah: “Sekiranya kamu berada di rumahmu, niscaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu keluar (juga) ke tempat mereka terbunuh”. Dan Allah (berbuat demikian) untuk menguji apa yang ada dalam dadamu dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hatimu. Allah Maha Mengetahui isi hati. (QS Ali Imran, 3:154)

Proses Sakaratul Maut
“Demi Allah, seandainya jenazah yang sedang kamu tangisi boleh berbicara, lalu menceritakan (pengalaman sakaratul mautnya) pada kamu sekelian, niscaya kamu akan melupakan jenazah tersebut, dan mulai menangisi diri kamu sendiri”. (Imam Ghozali mengutip atsar Al-Hasan).

4 comments:

seLusUr dUniA IndaH said...

betOl

kematIan akaN Dtg..

smoGA Kta berSEDia menghADApi haRI Itu...

ak Prnah jD jenazaH DLm kursUS jenazAh

memg SEDIh...

dan Ak hrAP

kiTA SMUa akAN tngALKan duniA

DALam keimanAN

puspaSARI. said...

sama la kita ..
kan kan.
tk tau mcm mana nk share.
tp mmg takut kan :(.
uhu.

slmt berpuasaa :D.

Cumi+Ceri said...

kite pon dah masuk kubur tu puspa.. takot kan,kuar2 kubur nangis

puspa said...

dayah : ha ..kan. tkpe.bile nanges tu tnde kte takut mati.and kite ada rasa rendah hati. :)