Thursday, February 19, 2009

It’s as simple as a flick of the switch.


video kt bawah ni.part dia gelapkan google.style weh. dgn part seme org tutup lampu.sumpah cool.mari lakukan juge. (=



At 8.30pm on 28 March 2009, cities and towns across the world will turn off their lights for one hour – Earth Hour – sending a powerful global message that it’s possible to take action on global warming.

Taking the first step is as easy as turning off a light. By encouraging entire cities to perform this simple act, for just one hour, a powerful message is delivered to the world about the urgent need to address climate change, and shows that it is possible for everyone to make a difference.

Earth Hour 2009 will be a major call to action for every individual, government and business to take responsibility and play a part in ensuring a sustainable future. Iconic buildings and landmarks across Europe, Asia-Pacific, the Middle East and The Americas will go dark. People will join together to celebrate and create a conversation about the future of our planet.

Earth Hour is a message of hope and action. Imagine what we can do if we act together.

Join us for Earth Hour 2009

atau baca ini .
_____________________________________________________________

KUALA LUMPUR 16 Feb. — Dalam usaha simbolik untuk menangani pemanasan global, Tabung Hidupan Liar Sedunia (WWF) menggesa rakyat Malaysia untuk memadamkan lampu yang tidak diperlukan selama sejam bermula 8.30 malam pada 28 Mac.
Tindakan itu selaras dengan langkah pergerakan antarabangsa ’Earth Hour’, kata pengarah eksekutif WWF Malaysia Datuk Dr Dionysius S. K. Sharma.

Katanya beberapa bangunan mercu tanda di negara ini seperti Menara Kuala Lumpur, Angkasapuri, Sunway Pyramid dan Mid Valley Megamall akan bersama-sama dengan bangunan mercu tanda di 74 negara lain dalam menjayakan pergerakan ’Earth Hour’ itu.

“Tindakan memadamkan lampu yang tidak diperlukan merupakan langkah mudah yang boleh dilakukan setiap orang, yang dapat memberikan impak positif besar terhadap perubahan iklim,” katanya pada pelancaran “Earth Hour’ peringkat Malaysia di sini hari ini.

“Objektif kami ialah mempamerkan kesepakatan dan menyediakan mandat global yang akan memberikan impak pada mesyuarat pemimpin dunia pada Persidangan Perubahan Iklim Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu di Copenhagen tahun ini,” katanya.

Duta Earth Hour Malaysia Yasmin Ahmad berkata pihaknya berharap untuk menghubungi lebih banyak syarikat korporat dan agensi kerjaan termasuk Kompleks Kerajaan Putrajaya dan bangunan Sultan Abdul Samad untuk turut serta dalam pergerakan itu.

Pergerakan ’Earth Hour’ telah mencatatkan kejayaan pada 2007 di Sydney, Australia di mana 2.2 juta rumah dan premis perniagaan memadamkan lampu mereka selama sejam.

Untuk maklumat lanjut dan mengikrarkan sokongan bagi Earth Hour 2009, sila layari laman web www.earthhour.org/malaysia.

\(^-^)/

No comments: