Wednesday, March 21, 2012

ka-weng

Bismillah..

Step step melangkah ke alam per-kah-wi-nan ='D

1. Kursus kahwin
Kursus kahwin diwajibkan kepada setiap individu yang belum pernah berkahwin. Dapatkan borang permohonan kursus di Pejabat Agama Daerah yang berkenaan. Bakal suami isteri yang akan mendirikan rumahtangga hendaklah mengikuti kursus ini sebelum mereka membuat permohonan untuk bernikah. Ingat, hantar borang sekurang-kurangnya seminggu lebih awal dari tarikh kursus yang dipilih.

.
2. Borang nikah
Kalau nak nikah, kena lah ambil borang nikah. Pergi ambil di pejabat agama yang terdekat dengan rumah anda. Kalau dah alang-alang nak amik borang tu, tolong lah belikan untuk pihak si dia sekali. RM5 bagi setiap borang lelaki dan perempuan. Kalau anda berkahwin dengan orang yang luar daerah atau berlainan negeri, ada borang lagi yang anda perlu isi okay

3. HIV test
Pemeriksaan Saringan HIV ( Rapid Test ) wajib dijalankan ke atas setiap bakal pengantin. HIV test bukanlah bertujuan menghalang atau menyekat mana-mana individu untuk berkahwin, sebaliknya memberi peluang kepada mereka mengetahui status kesihatan diri sendiri dan pasangan.


4. Surat akuan bujang
Surat ini anda boleh minta majikan anda tuliskan lepas tu dia tandatangan dan bagi balik kepada anda. Apabila dah siap, jangan lupa buat lagi satu salinan.

.

5. Saksi Borang
Terdapat macam-macam versi . Ada yg cakap saksi borang kena datang masa nikah la dan lain-lain. Jadi, untuk permudahkan ayat, saksi borang dan saksi nikah boleh jadi oang yang sama atau orang yang berlainan. Kalau saksi borang taknak jadi saksi nikah pun takpe.

Yang penting masa nikah MESTI ada saksi okey? Oh, saksi nikah dan saksi borang mesti ada dua orang. Jadi, jangan lupa fotostat kad pengenalan kedua-dua saksi borang. Saksi mesti la lelaki bukan ahli keluarga. Pakcik-pakcik boleh kot. Cuba tanya kat pejabat agama ok?

.
6. Wali
Ini khusus untuk kaum perempuan. Kena pastikan wali ada masa nikah. Kena fotostat kad pengenalan wali dan wali mesti tandatangan pada borang nikah. Wali adalah orang yang memiliki kuasa penuh untuk menjalankan sesuatu akad nikah atau mengahwinkan seseorang perempuan.

Wali juga berhak untuk melangsungkan sendiri sesuatu akad nikah itu ataupun mewakilkannya kepada juru nikah.

7. Surat nikah ibu bapa
Ini khusus pada perempuan anak sulung. Pejabat agama nak pastikan kedudukan seseorang perempuan itu. Kalau perempuan itu diketahui adalah anak luar nikah, jadi bapanya tidak boleh menjadi wali, dan kena pakai wali hakim.

8. Hantar Borang ='D!
Apabila dah siap, apa lagi hantar lah. Tapi, sebelum hantar tu, sila pastikan yang anda dah bersedia ye. Yela, mana tahu tiba-tiba kena soal dengan orang pejabat agama tu kan. Kena lah bagi jawapan yang bagus. Nak nikah, mesti bab agama dah lulus kan? =)

9. Jumpa kadi

Langkah yang paling penting, jumpa kadi di kawasan anda. Senarai nama-nama kadi tertera pada ‘notice board’ pejabat agama. Atau, anda boleh bertanya kepada pegawai agama masa hantar borang tu. Jumpa kadi biarlah awal. sebab anda kena tahu juga bila kadi ‘free’. Ingat anda je ke yang nak nikah? Bila dah jumpa tu, anda bolehlah tetapkan tarikh dan masa yang sesuai untuk nikah. Borang nikah pun kena bagi skali ok. =).


No comments: